Fotografie cursus waar je echt wat aan hebt

Han Schnek Kijk je weleens naar foto’s en denk je, zo zou ik ze ook willen maken? Zie je de plaatjes wel in je hoofd, maar lukt het niet om ze vast te leggen met je camera?

Met mijn fotografie cursussen leer je op een relaxte manier de mooiste foto’s te maken. Geen eindeloze lessen met ingewikkelde techniek, maar meteen lekker creatief aan de slag. Kom op een leuke en leerzame meer te weten over jouw camera en compositie en krijg super veel zin om te fotograferen!

Leuke & leerzame fotografie cursussen in kleine groepjes


basis cursus fotografie

Basis cursus fotografie

Je hebt een goede digitale camera, maar je gebruikt altijd de automaat. Al die knopjes en instellingen, daar snap je eigenlijk maar weinig van. Hoe zit dat nou met die belichting en sluitertijd? In de basiscursus fotografie laat ik je zien hoe het allemaal niet zo ingewikkeld is. Je leert prachtige foto’s maken met een paar simpele instellingen en voelt je direct een stuk zekerder. In deze praktijkgerichte basis cursus leer je op een inspirerende manier het maximale uit je (nieuwe) camera te halen.

smartphone fotografie amsterdam

Smartphone fotografie

De meeste mensen maken tegenwoordig alleen nog foto’s met hun smartphone. Logisch, want die past in je broekzak en je hebt hem dus altijd bij je. Hoewel de smartphone geen camera is, kun je er toch schitterende foto’s mee maken, als je weet waar je op moet letten. In deze fotografie workshop laat ik je graag zien hoe smartphone fotografie werkt. We gaan in op licht, duidelijkheid, achtergrond, vormgeving en diepte, zodat je prachtige foto’s kunt maken, gewoon met je telefoon.

fotocursus compositie

Fotocursus compositie

Plaatjes schieten kan iedereen, maar goede foto’s maken gaat niet vanzelf. Wat is nou het verschil tussen een kiekje en een sprekende foto? Hoe kies je je standpunt en uitsnede? Waar let je op bij compositie? Ik leer je de 6 belangrijkste aandachtspunten.
Met deze leuke fotografie cursus wordt jij op speelse wijze een meester in compositie en beeldopbouw. Vanaf nu nooit meer saaie foto’s, maar prachtige foto’s waar je naar blíjft kijken.


fotocursus Leren van de meesters

Leren van de meesters

Vind jij de foto’s van beroemde fotografen als Anton Corbijn, Frans Lanting en Steve McCurry ook zo indrukwekkend? Heb jij zin om jouw werk op een hoger niveau te tillen? Leer de fijne kneepjes van het vak van de grootmeesters zelf! In deze cursus laat ik je aan de hand van het werk van 10 beroemde fotografen kennis maken met hun verschillende stijlen. Een spannende en vooral inspirerende ontdekkingsreis, waarbij je anders gaat kijken en fotograferen.


cadeaubon fotografie workshop

Cadeaubon

Wat koop je voor iemand die alles al heeft? Een leuke, leerzame ervaring natuurlijk! Onze cadeaubon is een origineel idee voor vrienden, collega’s of familieleden van wie je weet dat ze graag fotograferen, of het heel leuk zouden vinden om hier meer over te weten te komen. De bon kan worden ingeleverd tegen een fotografie cursus naar keuze en wij geven ze gegarandeerd een dag vol inspiratie. Cadeaubonnen zijn er van 59 tot 299 euro.

cursus portretfotografie

Portretfotografie

Een karaktervol gezicht waar de jaren op te tellen zijn, een puberdochter in de bloei van haar leven, een lachende verkoper op een kleurrijke markt in Azië. Hoe leg je die vast? Een portret maken dat spontaan en natuurlijk oogt is nog een hele kunst. Als je eenmaal weet waar je op moet letten, zul je echter keer op keer authentieke portretten kunnen maken. Wil je dat graag leren? Tijdens deze cursus reiken we je een aantal aandachts-punten aan die je helpen om prachtige portretten te fotograferen.

workshop reisfotografie

Workshop reisfotografie

Herken je dat: je heb duizend foto’s gemaakt tijdens je vakantie, maar eenmaal thuis zijn ze eigenlijk niet zo boeiend. Zoveel mooie dingen gezien, maar toch komt het niet over. Waar ligt dat nou aan?
De workshop reisfotografie leert je hoe je foto's maakt die de ervaring, de omgeving en de mensen op je reis perfect vastleggen. Een uitdagende fotografie cursus voor iedereen die van reizen houdt en betere vakantiefoto’s wil maken.


Leer snel beter fotograferen met een leuke fotografie cursus in Haarlem, een cursus fotografie in Amsterdam of een fotocursus in Utrecht. Han Schnek biedt inspirerende fotocursussen aan voor beginners en gevorderden. Professionele fotoapparatuur is niet nodig: de meeste cursussen zijn te volgen met een gewone digitale camera of smartphone.

  • Praktijkgerichte fotocursus
  • Inspirerende lessen
  • Ervaren docent en fotograaf
  • Fotocursus vanaf € 59,-
  • Privé lessen mogelijk
  • Goed bereikbaar met auto en OV

Han Schnek, reisfotograaf en fotografie docent


Han Schnek Ik heb een passie voor fotografie en leer met veel plezier aan anderen hoe je betere foto’s kunt maken. Ik geloof namelijk dat er in iedereen een fotograaf schuilt. Het is allemaal niet zo ingewikkeld en technisch als mensen vaak denken; met het juiste gereedschap en simpele technieken bereiken mijn cursisten prachtige resultaten.

Twintig jaar geleden kocht ik zelf mijn eerste camera, las talloze boeken over fotografie en ging op reis naar China. Twee maanden en tienduizenden foto’s later kwam ik tot de slotsom dat er slechts enkele echt goede foto’s tussenzaten. Toevalstreffers en niet het werk van een professionele fotograaf.

De jaren erna heb ik mij verdiept in mijn grote voorbeelden in de fotografie, waaronder Steve McCurry en Jay Maisel. Ik heb duizenden uren geïnvesteerd om hun geheimen te ontdekken en mijn eigen vaardigheden te verbeteren. En met enig succes. Tegenwoordig reis ik elk jaar maandenlang door Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Zo heb ik in de loop der jaren een breed portfolio opgebouwd aan kleurrijke, intieme en schilderachtige beelden.


Kamera Express


"Han is wat ons betreft één van de beste cursusleiders in Nederland. Hij geeft dan ook al jaren verschillende fotografie cursussen, die allemaal spannend en uitdagend zijn. Hiermee heeft hij al vele hobby fotografen geleerd hoe zij beter met de camera om kunnen gaan." - Lees het juryrapport


Unieke werkwijze


Oefenen loont. Fotograferen is een vaardigheid die je leert door het veel te doen. Tijdens mijn workshops ligt de nadruk dan ook op gericht oefenen. Daarmee leer je aandachtspunten herkennen en toepassen en zie je snel vooruitgang in je resultaten. Ik hou het graag simpel in de lessen en behandel maar een paar aandachtspunten per keer. Dat betekent dat jij je kan concentreren op deze specifieke vaardigheden en je niet overweldigd voelt door allemaal nieuwe termen en weetjes.

Basis cursus fotografie

Reacties van cursisten


"Je vertelt enthousiast en in begrijpelijke taal hoe een camera werkt en welke functies je allemaal kunt gebruiken."
- - Fabian over de Basis cursus

"Ik heb tijdens deze fotocursus ontzettend veel geleerd over mijn camera. Daar ga ik enorm veel aan hebben tijdens de aankomende vakantie. Bedankt voor de wijze lessen en het enthousiasme waarmee je de cursus geeft."
- - Jantine over de Basis cursus

"Er is veel ruimte voor vragen en je geeft persoonlijke adviezen, waar ik echt veel aan heb gehad. We zijn van plan om na de zomer de cursus portretfotografie bij je te volgen!"
- - Eric over de Workshop reisfotografie


Hoe leer je beter fotograferen?


Techniek

Als je de basisprincipes van fotografie onder de knie hebt, ben je al een heel eind. Niemand is geboren als fotograaf, iedereen moet het leren. Maar laat je niet afschrikken door technische termen zoals sluitertijd of belichting. Een slim setje basisinstellingen, een paar uur gericht oefenen met een ervaren fotografie docent en daarna veel zelf uitproberen in de praktijk is al voldoende om beter te leren fotograferen.

Alles staat of valt met licht en scherpte. Wat is het effect van de richting en kwaliteit van het licht en hoe kan je daar gebruik van maken bij het maken van foto’s? Hoe kan je licht naar je hand zetten? Nauwkeurig scherp stellen, de voor- of achtergond onscherp maken of bij weinig licht onbewogen foto’s maken, het zijn allemaal dingen waar we tijdens de basiscursus fotografie volop mee aan de slag gaan!

Compositie

Sprekende foto's maken kun je leren. Je moet alleen weten waar je op moet letten. Kijk bijvoorbeeld eens naar foto’s die je zelf aanspreken. Wat is er bijzonder aan? Hoe is de compositie ervan? Waar heeft de fotograaf gebruik van gemaakt? De fotocursus compositie kan helpen bij het beter begrijpen van de aandachtspunten binnen een foto.

Het leren begrijpen van beeldtaal is leuk en spannend. Zodra je weet waar je op moet letten in een compositie en aandachtspunten kunt herkennen op foto's, ga je ze vanzelf toepassen tijdens het fotograferen. Het is een beetje als leren lezen; zodra je de woorden en zinnen begrijpt, kun je tekst niet meer negeren.

Zodra je beeldtaal begint te begrijpen, zie je dat meestal direct terug in je foto's. Die worden duidelijker en winnen aan zeggingskracht. Daarna is het gewoon een kwestie van flink oefenen. Net zolang totdat je het goed in de vingers hebt.

Kleine groepen

Alle workshops bestaan uit een inleiding en een praktijksessie. De inleiding kun je online bekijken, voor de praktijk gaan we naar buiten. We oefenen in kleine groepen zodat je voldoende persoonlijke begeleiding krijgt.