Niemand is geboren als fotograaf. Toch is leren hoe je sprekende foto's maakt met je iPhone, Galaxy of willekeurig welke smartphone dan ook, niet zo moeilijk als je misschien denkt. Het enige wat je echt nodig hebt, zijn een paar eenvoudige tips voor iPhone fotografie. En die tref je in deze aflevering aan.
Als we foto's maken, nemen we ze meestal vanuit de positie van waaruit we het onderwerp ontdekten. Maar dit levert niet de meest sprekende foto's op.
Probeer eens foto's te maken vanuit een ander standpunt dan je normale zittende of staande positie. Bijvoorbeeld door je onderwerp vanuit een hoge of lage hoek te fotograferen.
Opnamen vanuit een lage hoek zijn een geweldige manier om je iPhone foto's een interessante draai te geven. Het werkt bijzonder goed als je het onderwerp groter en belangrijker wil maken. Probeer het maar eens met kinderen, honden en katten.
Zie je hoog groot de jongen lijkt op de foto? Kan komt puur en alleen door het lage standpunt.
Het geheim van sterke fotografie is mensen de wereld op een andere manier te laten zien dan ze gewend zijn. Door close-ups te maken kun je alledaagse voorwerpen er onverwacht uit laten zien.
Zoek naar interessante kleuren, texturen of patronen in je onderwerp die vanaf een afstand voor de meeste van ons onopgemerkt blijven.
Zie je dat de close-up foto van heel gewone herfst bladeren en ongewone foto oplevert?
Wanneer we een foto maken, denken we meestal alleen aan het kader in twee dimensies. Maar onze ogen laten zich graag verleiden tot het zien van diepte in een plat vlak zoals een foto.
Profiteer hiervan door diepte te benadrukken in je compositie. Door een onderwerp van dichtbij in beeld te zetten, wordt het relatief groot ten opzichte van de achtergrond. En dat schept de illusie van diepte.
Zie je hoe groot de boot op de voorgrond is in vergelijking met de bergen op de achtergrond? Dat is hoe iedereen ziet dat er diepte in de foto zit.
We hebben allemaal de neiging om het onderwerp van de foto - zoals de vuurtoren in dit voorbeeld - precies in het midden van de foto te plaatsen.
Waarschijnlijk heb je weleens van de regel van derden gehoord. Die regel stelt dat je het onderwerp beter op ⅓ of ⅔ van links of onder in beeld kunt zetten. Zelfs als je de regel van derden niet strikt wilt volgen, is het een goed idee om je hoofdonderwerp niet in het midden van de foto te plaatsen.
Als je het onderwerp zelfs maar een beetje uit het midden plaatst, wordt de compositie meestal een stuk harmonieuzer en leg je tegelijkertijd meer nadruk op het onderwerp.
Als de voorste boomstronk in het midden had gestaan, was de foto een stuk minder spannend geweest. Zie je hoe je ogen nu rondgaan door beeld?
Een van de belangrijkste compositie tips is het diagonaal principe. In een notendop stelt het diagonaal principe dat je de belangrijkste delen van de foto (de hoofdonderwerpen) het beste langs een diagonaal kunt verdelen.
Als alle cruciale delen van de afbeelding zich bovenaan of onderaan, links of rechts bevinden, is de afbeelding uit balans. De oplossing is om de belangrijkste onderwerpen van de foto langs de diagonaal te plaatsen, zoals te zien is in het voorbeeld hieronder.
In deze foto zijn de belangrijkste onderwerpen de man linksboven en het vuur rechtsonder. Als er rechtsonder niets van belang zou zijn, zou de foto uit balans zijn. Door de cruciale delen van de compositie diagonaal op een lijn te plaatsen, kon ik het beeld in balans brengen.
Onze hersenen zijn dol op symmetrie. Symmetrie ontstaat wanneer twee helften van je foto er hetzelfde vrijwel uitzien en elkaar in evenwicht houden. De nadruk ligt op vrijwel. Want als links en rechts precies hetzelfde zijn, oogt het wel gebalanceerd maar tegelijkertijd een beetje stijf
Zorg er dus voor dat beide kanten van de foto niet helemaal identiek zijn. Deze truc geeft je foto een gevoel van ordening zonder te voorspelbaar te zijn.
Zie je dat de foto redelijk symmetrisch is, maar niet helemaal? De vrouw met de rode sari zorgt dat het linker en rechter deel van de foto niet helemaal gelijk zijn.
De reden dat deze compositietechniek wordt gebruikt, is dat wanneer iemand een foto bekijkt en ziet dat je onderwerp in een bepaalde richting beweegt, zijn oog natuurlijk ook in die richting beweegt. Het is heel instinctief. Door te werken met de manier waarop je kijker instinctief naar je foto kijkt, creëer je balans, drama en anticipatie in je opname. Deze techniek van het creëren van actieve ruimtes in actiefoto's kan worden toegepast in vele soorten fotografie, waaronder sport (auto's, fietsen, mensen etc.), wildlife (het fotograferen van een rennend dier) of vrijwel elk ander onderwerp dat beweegt. Opmerking: Natuurlijk zijn er, zoals bij elke regel, momenten om deze regel te overtreden - maar over het algemeen vind ik dat het goed werkt.
Hoewel fotografie een stilstaand medium is, hebben foto's vaak een impliciete bewegingsrichting. Het menselijk oog is gewend aan mensen, dieren, fietsen en andere voertuigen die vooruit bewegen en verwacht hetzelfde te zien in een stilstaande scène. En wanneer er ook maar enige vorm van beweging is, hebben onze ogen de neiging om die richting te volgen.
Als je een scène vastlegt met een impliciete beweging - zoals de fiets die naar rechts beweegt in de foto hieronder - moet je genoeg ruimte binnen het kader laten zodat het oog die beweging kan volgen. Als deze fiets aan de rechterkant zou staan, zou het oog snel het kader verlaten en zou de foto minder spannend zijn.
De reden dat deze compositietechniek wordt gebruikt, is dat wanneer iemand een foto bekijkt en ziet dat je onderwerp in een bepaalde richting beweegt, zijn oog natuurlijk ook in die richting beweegt. Het is heel instinctief.
Door te werken met de manier waarop je kijker instinctief naar je foto kijkt, creëer je balans, drama en anticipatie in je opname.
Wil je een goede basis leggen in de smartphone fotografie, kijk dan eens naar de Smartphone fotografie cursus.
Of de fotografie cursus compositie. Camera's zijn geen fotokopieermachines. We willen geen saaie afbeeldingen. We willen foto's die onze onderwerpen met zeggingskracht laten zien. Foto's die een verhaal vertellen, fraai zijn vormgegeven, boeiend ogen en bij de kijkers binnenkomen. We willen foto's maken die onszelf en anderen aanspreken. Dat is waar compositie over gaat.
Fotografie cursussen waar je écht wat aan hebt.
Contact
Adressen
Begijnhof 20, 2011 HE Haarlem
Utrechtsedwarsstraat 13-1, 1017 WB Amsterdam
Voetiusstraat 3, 3512 JL Utrecht
Wijnhaven 36, 3011 WS Rotterdam
Locaties
Fotografie cursus Amsterdam
Fotografie cursus Rotterdam
Fotografie cursus Utrecht
Fotografie cursus Haarlem
Fotografie cursus Den Haag
Fotografie cursus Leiden
Fotografie cursus Almere
Snelle links
Over Han
Fotografie tips
FAQ
Veel bezochte pagina's
Basiscursus Fotografie
Workshop Smartphone fotografie
Basiscursus Compositie
Workshop Reisfotografie
Privéles en Cadeaubon
Zakelijk
BTW NL001186580B68
KvK 34385185
Algemene voorwaarden
Privacy