De meeste portretten die ik schiet worden met natuurlijk licht uitgelicht. Persoonlijk heb ik een sterke voorkeur voor zonlicht. Het is de hele dag beschikbaar en levert vaak prima beelden op. Maar niet altijd. Er zijn momenten waarop het natuurlijke licht onvoldoende is of onvoldoende resultaat oplevert. Dan pak ik ongegeneerd de flitser erbij. Vier voorbeelden.
Binnenshuis of ’s avonds is er vaak te weinig licht om uit de hand een scherpe foto te maken. Natuurlijk kan ik dat oplossen door een hoge ISO in te draaien, maar dan krijgen de foto’s al snel te veel ruis. Bij weinig licht is flitsen één van de manieren om uit de hand prima foto’s te kunnen maken.
Onze gids op Flores, Indonesië, nodigde ons 's avonds uit een hapje mee te eten. De geringe verlichting was absoluut onvoldoende om uit de hand nog scherpe foto’s te nemen. Ze raakte allemaal bewogen. Ik holde terug naar de auto om mijn reportage flitser te pakken. Binnen een paar minuten had ik hem en zijn gezin op de plaat.
Als ik een foto met tegenlicht neem (voor het raam of met de zon achter je onderwerp), heeft mijn camera moeite met het hoge contrast. Ik krijg dan al snel een te donker onderwerp tegen een goed belichte achtergrond of een goed belicht onderwerp tegen een overbelichte achtergrond. De flitser kan mij helpen om het contrast terug te brengen zodat het onderwerp en de achtergrond goed uitgelicht worden.
Toen ik Willem voor het raam fotografeerde, merkte ik dat hij veel te donker werd. Door te plussen kon ik hem lichter maken, maar dan raakte de achtergrond overbelicht. De flitser bood oplossing.
Bij portretten is het belangrijk dat de ogen niet te donker zijn en er geen harde schaduwen op het gezicht verschijnen. Met een flitser kan ik de kwaliteit van het licht beïnvloeden. Een goed gedoseerde flits voegt overdag net voldoende licht toe om de ogen goed zichtbaar te maken en harde schaduwen zachter te maken.
Deze Marokkaanse waterdrager stond op het grote plein midden in Marrakesh. Deze enige manier om hem in beeld te zetten zonder horden toeristen, was een laag standpunt. Maar dat had tot gevolg dat hij veel te donker werd door het tegenlicht van de wolken. En de grote hoed hulde een belangrijk deel van zijn gezicht in duisternis. Door te flitsen kon ik twee vliegen in een klap slaan.
Er zijn van die onderwerpen die niet stil zitten. Als je dan een close-up probeert te maken is de kans groot dat ze niet scherp zijn. Flitslicht biedt uitkomst om de beweging te bevriezen.
Deze roofvogel zat nerveus heen en weer te bewegen toen ik hem op de foto probeerde te zetten. Ik wilde per se een close-up maken om de details van zijn veren en snavel in beeld te brengen. Zonder flitser een lastig opgave met zo'n wiebelkont. De extreem korte duur van het flitslicht helpt beweging te bevriezen.
Wil je ook goed leren flitsen? Kijk dan eens naar de privéles flitsen met een reportageflitser.
Fotografie cursussen waar je écht wat aan hebt.
Contact
Adressen
Begijnhof 20, 2011 HE Haarlem
Utrechtsedwarsstraat 13-1, 1017 WB Amsterdam
Voetiusstraat 3, 3512 JL Utrecht
Wijnhaven 36, 3011 WS Rotterdam
Locaties
Fotografie cursus Amsterdam
Fotografie cursus Rotterdam
Fotografie cursus Utrecht
Fotografie cursus Haarlem
Fotografie cursus Den Haag
Fotografie cursus Leiden
Fotografie cursus Almere
Snelle links
Over Han
Fotografie tips
FAQ
Veel bezochte pagina's
Basiscursus Fotografie
Workshop Smartphone fotografie
Workshop Reisfotografie
Privéles en Cadeaubon
Zakelijk
BTW NL001186580B68
KvK 34385185
Algemene voorwaarden
Privacy