Als beginnend fotograaf is het leren van compositietechnieken van essentieel belang om spannende foto's te maken. Een van deze technieken is het vullen van het beeld. Dat betekent simpelweg dat je de foto vult met het onderwerp, zodat er weinig of geen ruimte overblijft voor andere zaken. In dit artikel zullen we dieper ingaan op deze compositietechniek, wat voor effect het heeft op de foto en hoe je het in de praktijk doet. Net als alle andere compositietechnieken, kun je het beeld vullen gebruiken met zowel een smartphone als een digitale camera.
Richard I’Anson is een bekende reisfotograaf. Veel van zijn foto’s zijn in de Lonely Planet reisgidsen verschenen. Hij gebruikt verschillende composities om zijn foto’s zeggingskracht te geven. En een van deze is: het beeld vullen.
In zijn boek - Lonely Planet’s gids voor de reisfotografie - schrijft Richard I’Anson:
“Goede composities laten geen twijfel bestaan over het onderwerp van de foto. Een goede manier om te beginnen is het vullen van het beeld met uw onderwerp. Dit helpt onnodige of ongewenste elementen te elimineren en voorkomt de veel gemaakte fout dat het onderwerp te klein en onbeduidend is, waardoor de kijker zich afvraagt waar de foto over gaat.”
De meest gemaakte fout van beginnende fotografen is dat het onderwerp niet duidelijk is. Als kijker begrijp je niet direct waar de foto over gaat. Je ziet niet wat de foto probeert te vertellen en haakt af.
Door het onderwerp groot in beeld te zetten, schep je duidelijkheid. Misschien vraag je je af: Hoe groot dan? Nou zo groot dat iedereen direct begrijpt waar het over gaat!
We hebben allemaal de neiging te veel in beeld te zetten. Dat werkt niet. Fotografie is de kunst van het weglaten. Hoe groter het onderwerp in beeld staat, des te minder ruimte er overblijft voor onbelangrijke zaken.
Door het beeld te vullen zorg je ervoor dat de aandacht van de kijker direct gericht wordt op wat belangrijk is. Als bonus is er dan minder ruimte over voor ongewenste afleiding.
Door het beeld te vullen hoeven we als kijker dus minder tijd en energie te besteden aan het uitzoeken waar we naar moeten kijken. We begrijpen meteen wat het onderwerp is en waarom de fotograaf wil dat we ons daarop concentreren.
Soms gebruiken we het vullen van het beeld niet alleen om de aandacht van de kijker te leiden, maar ook om de complexiteit in het algemeen te verminderen. Dit is vaak het geval bij het fotograferen van meer gedetailleerde of drukke scènes.
Door een beeld te vullen kun je heel goed bepalen wat belangrijk is en afleiding verminderen. Daarom is het vullen van een beeld een geweldige techniek voor eenvoudige foto's. In plaats van bijvoorbeeld een weidse opname van een veld vol bloemen, kun je deze compositietechniek gebruiken om het beeld te vereenvoudigen en slechts (een deel van) één bloem te tonen.
Door het beeld te vullen, wordt het beeld intiemer. Als kijker zit je het onderwerp dicht op de huid. Dat schept verbinding tussen onderwerp en kijker.
Deze techniek kan een enorme emotionele impact hebben. Als het onderwerp van een foto een persoon of dier is, schept het vullen van het beeld een sterke emotionele band tussen de kijker en het onderwerp.
Door de scène, zoals jij die ziet, niet volledig in beeld te brengen stimuleer je de verbeeldingskracht. Je vraagt de kijker het beeld zelf af te maken. Als dat lukt, wordt dit op prijs gesteld. Het zorgt voor extra betrokkenheid bij de foto.
Hoe groter het onderwerp, des te meer zeggingskracht het geeft. Groot is altijd indringender en indrukwekkender dan klein.
Deze compositietechniek komt erop neer dat je het onderwerp groot in beeld zet. Dit kan op een paar verschillende manieren, afhankelijk van het onderwerp en de lens die je gebruikt.
Het beeld vullen doe je door door dichter bij het onderwerp te gaan staan, zoomlenzen of macro lenzen te gebruiken of door een foto bij te snijden tijdens het bewerken.
De meest voor de hand liggende manier om het beeld te vullen is door fysiek dichter bij je onderwerp te gaan staan. Dit is vooral belangrijk als je met een vaste lens werkt waar je niet mee kunt zoomen.
Het motto van de legendarische oorlogsfotograaf Robert Capa was: “Als je foto's niet goed genoeg zijn, sta je niet dichtbij genoeg”.
Als je dichterbij je onderwerp komt, raak je meer betrokken, zie je meer details en voelt het voor de kijker alsof die zelf ook dichtbij is. Kijk eens naar deze instructievideo van Adorama over het vullen van het kader. Merk op hoe dicht David Bergman bij zijn onderwerp gaat staan om het beeld te vullen.
Natuurlijk ben je niet altijd in staat om zelf dichtbij te komen. Dan kunnen lenzen je helpen.
Een prime lens heeft een vaste brandpuntsafstand. De enige manier om iets groter in beeld te krijgen is door dichterbij te komen. Met zoomlenzen kun je de brandpuntsafstand veranderen. Daarom stellen ze je in staat om onderwerpen dichterbij in te kaderen zonder de camera fysiek te bewegen. Hierdoor kun je het beeld ook van een afstand vullen.
Een andere lens die speciaal is ontworpen voor close-ups is de macrolens. Macrolenzen kunnen van dichtbij scherpstellen en het onderwerp daarmee groot in de foto krijgen.
Niet iedereen heeft een zoom- of macrolens tot haar beschikking. Dit is waar nabewerking een rol kan spelen. Bijsnijden is een optie als je niet dichtbij genoeg kon komen of niet ver genoeg kon inzoomen. Door een afbeelding bij te snijden kun je het onderwerp groter in beeld zetten.
Het is wel belangrijk om te vermelden dat te veel bijsnijden de beeldkwaliteit van een opname kan verminderen. Gebruik deze techniek dus met mate.
Het beeld vullen is een van de meest effectieve technieken om je foto’s de nodige duidelijkheid en zeggingskracht te geven. Maar dat betekent niet dat elke foto baat heeft bij deze compositietechniek. Net zoals niet iedere zin een uitroepteken nodig heeft om je punt te maken. Gebruik het, net zoals andere compositietechnieken, met mate.
Wil je meer weten over compositie, kijk dan eens naar de Smartphone fotografie cursus, de basiscursus compositie en de fotocursus Leren van de meesters.
Veel fotoplezier.
Fotografie cursussen waar je écht wat aan hebt.
Contact
Adressen
Begijnhof 20, 2011 HE Haarlem
Utrechtsedwarsstraat 13-1, 1017 WB Amsterdam
Voetiusstraat 3, 3512 JL Utrecht
Wijnhaven 36, 3011 WS Rotterdam
Locaties
Fotografie cursus Amsterdam
Fotografie cursus Rotterdam
Fotografie cursus Utrecht
Fotografie cursus Haarlem
Fotografie cursus Den Haag
Fotografie cursus Leiden
Fotografie cursus Almere
Snelle links
Over Han
Fotografie tips
FAQ
Veel bezochte pagina's
Basiscursus Fotografie
Workshop Smartphone fotografie
Workshop Reisfotografie
Privéles en Cadeaubon
Zakelijk
BTW NL001186580B68
KvK 34385185
Algemene voorwaarden
Privacy