In tegenstelling tot de standaard groothoeklens, de 1x lens, die je gewend bent, biedt de ultragroothoeklens, de 0.5 of 0.6 lens, een veel breder gezichtsveld. Het resultaat? Je kunt veel meer vastleggen in één enkele foto. Deze lens is vooral handig voor het vastleggen van grote scènes, zoals een uitgestrekt landschap, een forse groep mensen en indrukwekkende architectuur.
Wat maakt deze ultragroothoeklens op je smartphone zo bijzonder? Nou, er zijn meerdere voordelen verbonden aan het gebruik ervan.
Natuurlijk kun je met deze lens veel meer in één beeld vastleggen dan met de standaard groothoeklens. Maar deze lens biedt je de mogelijkheid een creatieve draai aan je foto's te geven door dramatische perspectieven te creëren. Met de ultragroothoeklens heb je meer mogelijkheden om je verhalen visueel sterk te vertellen.
Hoewel de ultragroothoeklens vele voordelen heeft, zijn er ook enkele stevige uitdagingen waar je rekening mee moet houden. De belangrijkste uitdagingen van ultragroothoeklens zijn:
Laten we deze uitdagingen een voor een langslopen.
Ultragroothoek maakt alles klein wat niet dichtbij is. Het gevaar bestaat dat de foto geen duidelijk visueel startpunt heeft. Alles komt zo klein in beeld dat de kijker niet goed weet waar die moet beginnen. Je verdwaalt en haakt af.
Een foto zonder blikvanger is de meest beruchte valkuil | Een foto met een duidelijke blikvanger is beter toegankelijk |
Om de foto beter toegankelijk te maken heb je iets nodig dat goed opvalt. Iets dat direct de aandacht trekt. Iets waarmee je de kijker het beeld inzuigt. Als de foto geen duidelijke blikvanger heeft, kan je dat meestal oplossen door iets opvallends op de voorgrond te zetten.
De grote beeldhoek zorgt dat er veel in beeld komt. Wij mensen kunnen een beperkte hoeveelheid informatie tegelijk opnemen. Toch hebben we allemaal de neiging teveel op één foto te willen zetten. Dat werkt niet. Het levert een druk en rommelig beeld op.
Een vleugje context kan de foto zeker ten goede komen. Dit kan worden bereikt door enkele elementen uit de omgeving van het onderwerp in beeld te brengen. Echter, deze aanpak werkt alleen wanneer de omgeving het onderwerp niet visueel overstemt, wat snel kan gebeuren bij het gebruik van ultragroothoeklenzen.
Bovendien zorgt de brede beeldhoek ervoor dat bijna alles snel scherp in beeld komt. Scherpte trekt natuurlijk de aandacht. Hoe meer elementen scherp in beeld zijn, des te groter het risico op een druk en verwarrend beeld. Dit vormt wellicht een van de grootste uitdagingen bij het gebruik van ultragroothoeklenzen.
Een ander opvallend kenmerk van ultragroothoeklenzen is dat objecten op afstand aanzienlijk kleiner lijken, waardoor er een gevoel van afstand ontstaat tussen de kijker en het beeld. Tegelijkertijd lijken objecten dichtbij juist extra groot in beeld te komen, wat een effectieve manier kan zijn om afstandelijkheid te verminderen.
De oplossing voor een afstandelijk ogende foto is dan ook vrij eenvoudig: voeg een voorgrond-element toe en breng het dichtbij. Dit creëert een intiem gevoel, alsof de kijker zelf deel uitmaakt van het tafereel. Het bevordert betrokkenheid, in tegenstelling tot afstandelijkheid.
Afstandelijk los je op door iets op de voorgrond te zetten
Wanneer alles zich op dezelfde afstand van de lens bevindt, ontstaat vaak een platte en tweedimensionale uitstraling in de foto. Dit kan echter worden doorbroken door te spelen met de compositie en een schuine hoek te kiezen, zodat niet alles op dezelfde afstand ligt. Dan benut je het groothoekperspectief in je voordeel.
Het effect hiervan is tweeledig. Het benadrukt niet alleen de voorgrond en trekt de kijker in het beeld, maar creëert ook diepte, waardoor de aandacht van voor naar achter door het beeld wordt geleid.
Hoe pas je dit in de praktijk toe? Het begint met het dichterbij brengen van een onderwerp in de voorgrond. Vervolgens kies je een schuine hoek zodat objecten niet allemaal op dezelfde afstand tot de lens staan.
Een ander veelvoorkomend probleem is het gebrek aan diepte in landschapsfoto's en stadsgezichten, wat vaak tot teleurstellende resultaten leidt. Gelukkig is er een oplossing: alweer voorgrond.
Door bewust een element op de voorgrond te plaatsen, worden twee belangrijke doelen bereikt. Ten eerste krijgt de foto een directe of intieme uitstraling, en ten tweede ervaart de kijker diepte. Beide elementen dragen bij aan de zeggingskracht van de foto.
Om het diepte-effect optimaal te benutten, is het van cruciaal belang om de foto bewust op te bouwen uit drie lagen: voorgrond, middenlaag en achtergrond. Vooral de middenlaag speelt hierbij een belangrijke rol.
De middenlaag fungeert als een visuele scheiding tussen de voor- en achtergrond, waardoor de diepte beter wordt waargenomen. Door te veel overlap tussen voor- en achtergrond te vermijden, versterk je de illusie van diepte.
Ook diepte maak je op door iets op de voorgrond te zetten
Ultragroothoek heeft de neiging het beeld te vervormen. Meestal zie je dat doordat er dingen die op de foto ineens scheef staan. Deze vervorming is aan de randen groter dan in het midden. Eerlijk gezegd hoort vervorming een beetje bij ultragroothoek. Maar te veel oogt ... vreemd.
Als je het onderwerp in het midden zet, is de vervorming minimaal. Maar alles aan de randen staat scheef of komt uitgerekt in beeld. Soms kan het niet anders. Dan kan je de vorming in de nabewerking corrigeren. Maar dan heb je wel voldoende ruimte aan de randen nodig want je verliest veel oppervlakte.
Vervorming aan de randen | Recht getrokken in nabewerking |
Laat je creativiteit de vrije loop bij het gebruik van de ultragroothoeklens. Experimenteer met diepte door sommige objecten dichtbij en anderen veraf te plaatsen. Probeer ongebruikelijke perspectieven om unieke en boeiende foto's te maken.
Stel je voor dat je op het strand staat en een foto wilt maken van een schelp die in het zand ligt. Met de ultragroothoeklens kun je de schelp van dichtbij vastleggen en tegelijkertijd de uitgestrekte zee en lucht op de achtergrond opnemen, waardoor je een boeiend contrast creëert tussen het kleine onderwerp en de enorme omgeving.
Als je net begint met het gebruik van de ultragroothoeklens, wees dan niet ontmoedigd als je niet meteen perfecte foto's maakt. Fotografie is een kunst die oefening vereist, dus blijf oefenen en experimenteren.
Wil je een goede basis leggen in de smartphone fotografie, kijk dan eens naar de Smartphone fotografie cursus.
Fotografie cursussen waar je écht wat aan hebt.
Contact
Adressen
Begijnhof 20, 2011 HE Haarlem
Utrechtsedwarsstraat 13-1, 1017 WB Amsterdam
Voetiusstraat 3, 3512 JL Utrecht
Wijnhaven 36, 3011 WS Rotterdam
Locaties
Fotografie cursus Amsterdam
Fotografie cursus Rotterdam
Fotografie cursus Utrecht
Fotografie cursus Haarlem
Fotografie cursus Den Haag
Fotografie cursus Leiden
Fotografie cursus Almere
Snelle links
Over Han
Fotografie tips
FAQ
Veel bezochte pagina's
Basiscursus Fotografie
Workshop Smartphone fotografie
Basiscursus Compositie
Workshop Reisfotografie
Privéles en Cadeaubon
Zakelijk
BTW NL001186580B68
KvK 34385185
Algemene voorwaarden
Privacy