Is de foto gemaakt of genomen?
Het nemen van een foto is meer een kwestie van geluk hebben. Je ziet iets interessants of moois en haalt snel je camera tevoorschijn om het vast te leggen. Bam. Het kan zijn dat je weinig tijd hebt om de juiste compositie te kiezen of het perfecte licht te vinden. Het gaat er vooral om dat je het moment niet mist.
Het maken van een foto is een meer doordachte en bewuste handeling. Het gaat niet alleen om het vastleggen van een moment, maar ook om het creëren van een beeld dat een verhaal vertelt. Het gaat om het kiezen van de juiste compositie, beste invalshoek, het bepalen van het juiste licht en het maken van bewuste keuzes over de instellingen van je camera.
Veel bekende fotografen zijn het erover eens dat het maken van een foto meer is dan alleen het vastleggen van een moment. Henri Cartier-Bresson, een van de grondleggers van de straatfotografie, zei ooit: "Fotograferen is het vastleggen van een realiteit die al bestaat, maar die zichzelf presenteert op een manier die volledig nieuw is". Dit betekent dat je als fotograaf niet alleen moet kijken naar wat er voor je gebeurt, maar ook naar hoe je dat moment op een unieke manier kunt vastleggen.
Een andere beroemde fotograaf, Ansel Adams, was het hier ook mee eens. Hij zei: "You don’t take a photograph, you make it.". Adams was vooral bekend om zijn landschapsfotografie en zijn vermogen om de natuurlijke schoonheid van de wereld om ons heen vast te leggen. Maar hij begreep ook dat het maken van een foto meer is dan alleen op de ontspanknop drukken. Het gaat erom dat je als fotograaf bewuste keuzes maakt over de compositie, het licht en de instellingen van je camera.
Michael Kenna, een andere landschapsfotograaf, zegt over het maken van een foto: "Het gaat niet alleen om wat je fotografeert, het gaat erom hoe je het fotografeert". Kenna's werk kenmerkt zich door een sterk gevoel van sfeer en emotie, en hij begrijpt dat dit alleen mogelijk is door bewuste keuzes te maken over de manier waarop je een foto maakt. "Er zijn zoveel manieren om hetzelfde onderwerp te fotograferen. Ik breng vaak een uur of twee door met slechts één boom. Niet omdat ik steeds opnieuw dezelfde foto neem, maar omdat ik met verschillende standpunten, verschillende composities, verschillende lenzen en met verschillende sluitertijden experimenteer."
Als je Elliott Erwitt aan het werk zoet, lijkt het alsof hij foto's neemt. Het tegendeel is waar. "Voor mij is fotografie een kunst van observeren. Het gaat erom iets interessants te vinden op een gewone plek... Ik heb ontdekt dat het weinig te maken heeft met de dingen die je ziet en alles met de manier waarop je ze ziet." Dit citaat onderstreept het belang van de visie en waarneming van de fotograaf bij het "maken" van een foto in plaats van er alleen maar een te "nemen".
Ook de straatfotograaf Garry Winogrand begreep dat het maken van een foto meer is dan alleen het vastleggen van een moment. Hij zei: "Ik fotografeer om te zien hoe dingen eruit zien als ze gefotografeerd zijn". Winogrand's werk wordt gekenmerkt door spontaniteit en energie, maar hij begreep ook dat het maken van een goede foto meer is dan alleen snelheid en reflexen. Het gaat erom dat je bewuste keuzes maakt over wat je wel en niet vastlegt.
Maar hoe kun je als fotograaf het verschil maken tussen het nemen van een foto en het maken van een foto? Een belangrijk aspect is om bewust te zijn van je omgeving en van wat er om je heen gebeurt. Het gaat erom dat je goed kijkt en jezelf afvraagt hoe je dit moment op een unieke manier kunt vastleggen. Het is belangrijk om bewuste keuzes te maken over de compositie, het licht en de instellingen van je camera.
We krijgen niet altijd veel tijd om onze foto's te maken. Als je dan toch aandacht wilt besteden aan compositie, licht en al die andere dingen, zit er niets anders op dan leren anticiperen. Net als in het verkeer is het handig als je visuele hoogtepunten (vluchtige momenten) ziet aankomen.
Een ander aspect is om geduldig te zijn en de tijd te nemen om een beeld te creëren dat echt zegt wat je wilt zeggen. Het kan betekenen dat je moet wachten op het juiste moment of het juiste licht, of dat je moet blijven proberen totdat je de juiste compositie hebt gevonden.
Wat enorm helpt is niet bang te zijn om te experimenteren en nieuwe dingen uit te proberen. Dit kan betekenen dat je nieuwe technieken leert, verschillende standpunten onderzoekt of je een andere manier van fotograferen probeert.
Tot slot is het belangrijk om te onthouden dat het maken van een foto niet alleen gaat om techniek en vaardigheid, maar ook om emotie en betekenis. Het gaat erom dat je een beeld kunt creëren dat een verhaal vertelt en dat een emotionele reactie oproept bij de kijker.
In deze blogpost hebben we het verschil tussen het nemen van een foto en het maken van een foto besproken. Veel bekende fotografen zijn van mening dat het maken van een foto meer is dan alleen het vastleggen van een moment. Het gaat om het maken van bewuste keuzes over de compositie, perspectief, moment, licht en instellingen van je camera, en dat je in staat bent om een beeld te creëren dat een verhaal vertelt.
De foto is gemaakt. Dat kan je zien aan de bewuste compositie met het bankje in het water linksonder en de groene bomen rechts.
Fotografie cursussen waar je écht wat aan hebt.
Contact
Adressen
Begijnhof 20, 2011 HE Haarlem
Utrechtsedwarsstraat 13-1, 1017 WB Amsterdam
Voetiusstraat 3, 3512 JL Utrecht
Wijnhaven 36, 3011 WS Rotterdam
Locaties
Fotografie cursus Amsterdam
Fotografie cursus Rotterdam
Fotografie cursus Utrecht
Fotografie cursus Haarlem
Fotografie cursus Den Haag
Fotografie cursus Leiden
Fotografie cursus Almere
Snelle links
Over Han
Fotografie tips
FAQ
Veel bezochte pagina's
Basiscursus Fotografie
Workshop Smartphone fotografie
Basiscursus Compositie
Workshop Reisfotografie
Privéles en Cadeaubon
Zakelijk
BTW NL001186580B68
KvK 34385185
Algemene voorwaarden
Privacy